המדריך למיתוג לעסק

אם יש לך עסק או שאתה נותן שירותים לאנשים, כאן תוכל לקרא על כל התהליך לקראת מיתוג העסק שלך והפיכתו למותג מוכר. במאמר הבא אביא את כל השלבים שכדאי לכל עסק לעבור כדי להגיע למקום מצליח יותר. השתדלתי לפרט ולהסביר כמה שיותר כדי שתדע את כל מה שבעל עסק צריך לדעת

מה זה מיתוג?

מיתוג הוא תהליך ארוך ויעיל שבסופו מגיעים לתוצאה. התוצאה המתקבלת היא תפיסה חדשה של האנשים לגבי העסק או השירות. לזה קוראים מותג- ה״שם״ שמקבל העסק בשוק, הסיפור שהוא מספר, מה שעומד מאחוריו: התחושות והתפיסות של הצרכנים לגביו. בכל נקודות המפגש שלהם עם העסק

מהי המטרה בתהליך של מיתוג עסקי?

דבר ראשון המטרה היא לבדל אותך מול המתחרים של העסק ולהעמיד ארגז כלים שיעזור בשיווק העסק ובתדמית שלו
אם ניכנס לעומק העניין נוכל לראות כי לכל דבר שזז ולא זז בעולם יש מיתוג… איך זה מתבטא בפועל? לכולנו יש שם, סגנון מראה, סגנון לבוש, דיבור שונה. זה המיתוג שלנו – הרושם  שאנו משאירים על סביבתינו

ובדיוק אותו הדבר, גם לעסקים יש את השם שלהם, השירותים שהם מציעים, לוגו, צבעי המותג, הפונטים בו הוא משתמש, סגנון הפרסום וכל התפיסה שלהם בעיני קהל היעד.

כדי לבנות מותג טוב עם מוניטין ואהדה, חשוב מאד לשמור על עקביות בכל המהלכים המלווים את תדמית העסק, חובה לשמור על הערכים שתרצו שיהיו מזוהים עם העסק לכל אורך הדרך כדי ליצור מיתוג עסקי נכון בקרב קהל היעד, שהרי המיתוג למעשה מאגד בתוכו את הרגשות, התחושות והתפיסות של הלקוח שלך כשיפגוש במותג שלך.

איך מתחילים לבנות מותג?

כדי לבנות מותג טוב חייבים לעבור את השלבים הבאים:

  1. מחקר של המתחרים העומדים מולך ושל קהל היעד הלך
  2. מיהו המותג שלך? צור אישיות חזקה וברורה למותג
  3. לדעת בברור מהו החזון העסקי שלך
  4. לבחור את השם הנכון והטוב לעסק שלך
  5. יצירת סלוגן שיתאים לעסק שלך: שורת מיצוב או סלוגן שמביא הבטחה
  6. תכנון הנראות של המותג, בחירת צבעים, סגנון, אמירה
  7. עיצוב ה-לוגו שילווה את העסק שלך
  8. יצירת שפה עיצובית שתזוהה עם המותג
  9. שמירה על המותג והתדמית שלו

שלב 1.  המחקר הראשוני

לפני שתקבל החלטות ותתחיל בתהליך של מיתוג העסק, צריך לחקור ולהבין את השוק שכבר קיים, מי הלקוחות שירוצו להשתמש בשירות/מוצר שלך? מי המתחרים הקיימים כבר שאתה נכנס כעת לשוק שלהם. שאלו את עצמכם, את הסביבה שאלות עד שתגיעו לליבת העניין

ישנן דרכים רבות לעשות זאת:

  • גוגל – המקום הראשון בחיפושים. בדוק ונתח את המתחרים הישירים והעקיפים
  • שאל את האנשים שהם חלק מקהל היעד שלך, תחקר אתם איזה מותגים הם קונים ומדוע
  • דרג לפי סדר מי יכולים להיות הלקוחות הפוטנציאלים שלך
  • מיהם המותגים שכבר מובילים בשוק- המתחרים העקריים שלך

לסיכום השלב הראשון: חובה לעסק שלך! לערוך קודם כל מחקר אסטרטגי כדי למקד את עצמך ולהגיע לנקודת הבידול שלך


שלב 2. מי אתה? הגדרת האישיות ובידול המותג

לא כל מותג מתאים לכל אחד, חשוב לדעת כבר בהתחלה מי הקהל יעד שיתעניין בו ולהתאים את האישיות של המותג אליו, להתייחס למותג כאל דמות עם סגנון ייחודי, לבדל אותה ולגרום לה להיות ייחודית כדי לגרום להתחבר אליה

בידול

הנקודה היחודית והשונה אצלכם, מה שאתם היחידים שמציעים בתחום ואף אחד מהמתחרים שלכם לא נותן זאת. חשוב לבחור במשהו בעל ערך שחשוב ללקוח, צריך בנקודה הזו להבין ולדעת מה יעשה טוב ללקוחות שלך.

כשתגיעו לנקודת הבידול שלכם ותציגו לפיה את ה USP – ההבטחה הפרסומית שלכם, תתחילו לקבל חשיפה ולבלוט בשטח של המתחרים

נקודות שיעזרו לך למצוא את הבידול של העסק

בידול של שירות

תפיסה בעיני הלקוחות של חברה שירותית במיוחד, עומדת מאחורי המילה שלה, נותנת שירות מיוחד

בידול של נוחות

אתם נותנים חויית קניה נוחה, מיקום אטרקטיבי, שעות פעילות מורחבות

בידול של נישה

המוצר או השירות רווים, אך אתם ממתגים את עצמכם סביב נישה מיוחדת. לדוגמא מעצבת פנים המתמחה דווקא בעיצוב מטבחים, ניצול חללים קטנים וכו'

בידול פונקציונאלי 
מה השמוש הייחודי שיש אך ורק במוצר שאתה מציע?

בידול של מומחיות

כשאתם מציעים משהו השווה למתחרים שלכם, אבל יש לכם יתרון של הצלחות ומומחיות בתחום

בידול של מחיר

אתם הכי זולים. אצלכם הקנייה משתלמת ביותר מבחינת מחיר

בידול של שירותים נלווים

אתם מציעים יתרון ע"פ המתחרים למרות שהמוצר זהה, בדמות אחריות מורחבת, תמיכה או אספקה חינם/מהר יותר

לסיכום השלב השני:

כדי למצוא את ההבטחה הפרסומית השווה ביותר ללקוחות והייחודית ע"פ המתחרים, ערכו רשימת יתרונות שתוכלו להציע לפי כל אחת מנקודות הבידול שנכתבו כאן למעלה. דרגו כל נקודת בידול לפי חשיבותה אצל הלקוחות שלכם, במידה ונקודות בידול כבר שחוקות אצל המתחרים שלכם, עברו הלאה והשתמשו בנקודות שנותרו לכם. כעת שלבו בטקסטים השיווקיים שלכם את ההבטחה הפרסומית הנגזרת מנקודת הבידול שמצאתם.

שלב 3. החזון העסקי שלכם

חזון עסקי מתאר את שאיפות העסק ואת המטרה שאותה בעל העסק רוצה לממש בעסק שלו, מהם המטרות, השאיפות והחלומות שלו

איך מגיעים לחזון העסק?

ישנן שאלות שונות שתשאל את עצמך, התשובות יעזרו לך להגיע לחזון שלך:

  • לאן אני רוצה להגיע?מה גורם לי לעשות את הפעולות שאני עושה כדי לקיים את העסק ולעבוד בעסק?
  • לשם מה הקמתי את העסק?מה העסק שלי אומר לי
  • איך אני יכול להשפיע על העולם לטובה?מה מהכישורים והתחביבים היית רוצה להעביר הלאה?
  • לאיזה קהל העסק פונה? גברים, נשים, ילדים, צעירים…
  • מה הערכים שמובילים אותי? חוץ מהרווח הכלכלי, אילו ערכים ויתרונות אני יכולה לעביר ללקוחות שלי
  • מהן שאיפותילאן אני רוצה להתפתח מהפן האישי, העסקי
  • מה החלום הכי חלומי שלי? הוסיפו את החלום רשימת היעדים שלכם, היו יצירתיים ופתוחים, בסוף תגיעו לשם.

שלב 4. בחירת שם לעסק

כפי שהזכרנו, מותג הוא הרבה יותר משם וצורה. האישיות, הערכים והבידול של המותג שלך, הם אלו שינחו בבחירת השם שלו
ולכן נקפיד בבחירת השם לענות על הצרכים הללו, חשוב להתאים את השם לקהל היעד, אם הקהל שלכם הוא בני נוער למשל, השם של המותג שלכם יצטרך להיות יותר צעיר וכייפי, לעומת עסק של רו"ח או עורך דין שם נבחר בשם מכובד ורשמי יותר, מעבר לכך חשוב לשים דגש על שם שיהיה קליט וזכיר, הרי אתם רוצים שיזכרו אתכם, ולא שיצטרכו לנבור בירכתי המוח כדי להזכר איך קוראים לעסק שלכם… דבר חשוב נוסף הוא לשים לב במיתוג לקהל יעד ישראלי לא להשתמש במילים אנגליות מהסוג המסובך שלקוחות יתקשו להגות אותן, ודבר אחרון אך חשוב אף יותר הוא לבדוק, שאין עסק מתחרה עם שם זהה… לא נחמד לפרסם ולשלוח למתחרה את הלקוח…

שלב 5. כתיבת סלוגן לעסק

סלוגן מלווה את העסק לכל מקום, הוא חלק מחלון הראווה שלו.

לכן לפני בחירת הסלוגן נשים לב כי קיימים 2 סוגים של סלוגנים, והמטרות שלהם שונות, וממילא ההחלטה באיזה סוג להשתמש, או בשתיהם אך בזמנים אחרים ובמקומות שונים

  1. סלוגן של שורת מיצוב – סלוגן מהסוג הזה מודיע לאומה על מה שאתם עושים במילים פשוטות. לדוגמא: הפקות דפוס, או ייצור זכוכית.
  2. סלוגן עם הבטחה – מבטיח ללקוח את אחד הערכים שלכם או מדגיש את נקודת הבידול

אז איך נדע באיזה סלוגן לבחור?

ההחלטה מורכבת מגורמים שנים, למשל גורם שיכול להוות שיקול לבחירה הוא הרזומה ומידת ההכרות של הקהל עם העסק. לעסק שאינו מוכר, או שהשם שלו אינו מרמז בכלל על מהות העסק, נבחר בשורת מיצוב עד שיחדור לשוק.

חשוב לשים לב בבחירת סלוגן של הבטחה, להבטיח רק משהו שנעמוד מאחוריו ולהיות אמינים.

בשורה התחתונה לא משנה באיזה סוג של סלוגן נבחר, מה בשרור הוא שצריך להקפיד של סלוגן קצר, קליט וזכיר שיעביר רעיון שלם במספר מילים הכי מועט שניתן.

שלב 6. עיצוב לוגו לעסק

הלוגו בסוף צריל להעביר את כל המסרים שהגעת אליהם בצורה המינימליסטית והנכונה ביותר ע"י הצורניות שלו, הצבעים והפונטים שהוא יורכב מהם. חשוב לשים את הדגש גם על לוגו שיהיה זכיר, ושיראה טוב על כל מקום שיופיע ובכל גודל. בעיצוב לוגו יש 2 סגנונות. הסגנון האחד הוא לוגו טקסטואלי – לוגו שעיצובו מורכב מהאותיות עצמן לוגו עם ויזואל – המעצב/ת יצרו צורה שתלווה את הלוגו תמיד והיא זו שתעביר את המסר.

ההחלטה בין בחירה של לוגו טקסטואלי לבין לוגו המלווה בויזואל, נקבעת לפי פרמטרים מקצועיים שונים.

כד לעצב לוגו מקצועי, שווה לפנות לסטודיו מקצועי למיתוג ועיצוב גרפי

שלב 7. יצירת שפת העיצוב בכל נקודות המפגש עם הלקוח שלך

אז אחרי שכבר עברת את כל השלבים החשובים, וכבר יש לך סוף סוף לוגו ביד, נשאר לעבור לשלב הבא והמאד חשוב שהוא הטמעת השפה העיצובית של בכל מקום שלקוח יפגש איתך, כמו בכרטיס ביקור, הן מהסוג הותיק, והן כרטיס ביקור דיגיטלי, שאר הניירת המשרדית כמו בלנקים, מעטפות, פולדרים. עיצוב ובניית אתר אינטרנט, קטלוגים, פרסומים ושות'

שלב 8. שמירה על מוניטין ותחזוקת המותג

מותג לא מפסיק את העבודה שלו אחרי עיצוב הלוגו והשפה העיצובית, התפקיד שלכם הוא לשמור על המוניטין שלכם ואכן לעמוד מאחורי ההבטחות שלכם בפרסומים . שמרו על רמת מוצרים ושירות טובים, ותהיו עם הפנים ללקוח, תלמדו תמיד את השוק ותחדשו כמה שיותר.

הרבה הצלחה.

אנחנו כאן במידה ואתם רוצים לעבור את התהליך עם אנשי מקצוע

תמי כץ | ארט דירקטור

תמי כץ | ארט דירקטור

למעלה מעשור בעולם המיתוג והעיצוב, מלווה עסקים במסירות ואכפתיות ליצירת תדמית מושלמת ומוכרת

שיתוף ב facebook
שיתוף ב print
שיתוף ב email
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן